Oppimiseen tarvitaan koulu, opettaja ja ennen kaikkea motivaatio

 

IMG_6331

Suomen mestari 1: persoonapronominit työn alla.

Tarvitaan koulu

Kieltä ei voi oppia, jos joku ei sitä opeta. Tärkeintä nuorelle on päästä kouluun. Peruskouluikäiset aloittavat automaattisesti valmistavan luokan, mutta sitä vanhemmille tämäkään ei ole itsestäänselvyys. Mutta se on jo toinen tarina.

Kun nuori on päässyt opintojen pariin voi oppiminen ainakin teoriassa alkaa. Automaattisesti näin ei tapahdu. Oppiminen vaatii motivaatioa, opiskelutaitoja ja istumalihaksia. Monet turvapaikanhakijanuoret eivät ole koskaan olleet koulussa ja useistakin eri syistä keskittyminen voi olla tosi vaikeaa. Sota-alueella elämisen jälkeen voi tuntua yhdentekevältä opiskella kuutosen kertotaulua.

Suomen kieli on varmasti hankalaa, mutta kielenoppiminen ei ole rakettitiedettä. Se on pänttäämistä ja ulkoaopiskelua, toistoa ja taas toistoa.

Lahjakkuus auttaa oppimisessa, mutta ilman motivaatiota oppia se ei riitä. Edison sen jo tiesi. Kaava on 10% lahjakkuutta ja 90% raakaa työtä.

Ja motivaatio oppia

Tunnen nuoria, jotka ovat opiskelleet suomea yhtä kauan ja täsmälleen samanlaisessa opetuksessa. Yksi osaa jo hoitaa arkiset asiat suomeksi, toinen hädintuskin tervehtiä. Molemmat ovat mukavia ja fiksuja nuoria. Mutta toinen tekee läksyt huolella ja toinen ei.

Sinisilmäisesti kuvittelin, että kaikki Suomeen tulevat nuoret haluavat oppia kielen mahdollisimman nopeasti ja ovat innoissaan mahdollisuudesta päästä kouluun.  

Näin saattaa teoriassa ollakin. Mutta käytännössä jokapäiväinen pänttääminen vaatii kovaa rutiinia ja motivaatiota. Ja jos rutiinia ei ole, niin motivaation merkitys korostuu entisestään.

Positiiviset kokemukset vahvistavat intoa opiskella.  Jos tunneilla alkaa tuntua siltä ettei opetuksen perässä pysy niin vähäinenkin motivaatio nopeasti katoaa. Nuori tuntee itsensä huonoksi. Itsetunto rapisee. Tulee kiusaus lintsata. Ja negatiivinen kierre on valmis.

Siis jostain pitäisi nuoren sisällä syttyä innostus ja motivaatio kielen opiskeluun. Loppu onkin sitten vain pänttäämistä.

Mistä motivaatio syntyy?

Minuun on tehnyt suuren vaikutuksen ranskalaisen psykologi Boris Cyrulnikin ajattelu. Hän on tutkinut sitä, miten lapset ja nuoret voivat selviytyä vakavista traumoista ja millaisia sisäisiä motivaattoreita nuori voi löytää.

Oppimismotivaatiota vahvistava tekijä nuorilla voi olla halu näyttää muille. Nuori voi löytää oppimiskipinän ajatuksesta, että hän näyttää maailmalle kuinka hän voi selviytyä vaikeuksista voittajana.

Myös kiitollisuus voi motivoida. Nuori voi ajatella haluavansa maksaa Suomelle takaisin sen mitä on saanut saadessaan turvapaikan ja mahdollisuuden parempaan elämään. On täysin mahdollista, että ajatus kiitollisuudesta on nuoren opintojen tärkein voimavara.

Mitä ope voi tehdä?

Motivaatioteorioista tunnetuin on Maslowin tarvehierarkia. Ja jo sekin auttaa keittiöpsykologia ymmärtämään miten oppimiseen voi kannustaa.

Älylliset tarpeet ja itsensä toteuttaminen (joihin äskeiset esimerkitkin viittaavat) ovat hierarkiassa huipulla. Niitä ennen tulee tarve olla arvostettu ja kokea läheisyyttä ja rakkautta.

Aikuinen oppii ja motivoituu eri keinoin kuin vielä kehittymässä oleva nuori. Aikuiselle voi olla hyvä juttu tietää, että suomen kurssi on joka tiistai kello 16 ja paikalla on joku, joka opettaa. Aikuinen tietää ja ymmärtää, että kieli nyt on vain opittava. Henkilökohtainen suhde opettajaan ei välttämättä ole oppimisen kannalta keskeistä (toki voi ollakin).

Uskon, että nuorten kielen opetuksessa sen sijaan parhaat tulokset syntyvät pysyvän opettaja-oppilas -suhteen kautta. Opettaja on nuorelle ihminen, joka on seuraa hänen oppimisestaan ja ilahtuu edistymisestä. Ja lisäksi sinnikkäästi kertaa sijapäätteitä ja verbin taivutusta.

Nuori haluaa oppia, koska tietää opettajan olevan kiinnostunut hänestä ja seuraavan juuri hänen kehitystään tarkasti. Voi tuntua, että nuori opiskelee miellyttääkseen opettajaa eikä oppiakseen. Ja näin voi faktisesti ollakin. Mutta en huolestuisi. Tärkeintä on, että oppimista tapahtuu!

Suositukseni vapaaehtoisopettajalle

Järjestäisin siis nuorten vapaaehtoisen kielenopetuksen eri tavoin kuin aikuisten opetuksen.

Oman kokemukseni perusteella suosittelisin vapaaehtoisena kieltä nuorille opettaville pienten, kiinteiden opetusryhmien perustamista. Sama opettaja ja samat oppilaat. Ryhmän kesto kannattaa tietysti etukäteen sopia.

Ryhmäkoko on pidettävä niin pienenä, että opetus on myös henkilökohtaista. Siis ehkä enimmillään 5-6 nuorta/ryhmä. Ja toki ryhmässä olevien nuorten lähtötaso on oltava suunnilleen sama. Eikä haittaa, jos nuoret ovat keskenään kavereita tai samanikäisiä.

Vapaaehtoiselle opettajalle tilanne on siinä mielessä mukava, että valmiita eri tasoisia opetusmateriaaleja löytyy verkosta runsaasti. Pyörää ei siis tarvitse keksiä uudestaan.

Oppiminenhan tapahtuu pääasiassa muualla kuin vapaaehtoisen pitämillä tunneilla. Siksi opetuksen tärkein tavoite on mielestäni motivaation ja innostuksen herättäminen. Opettaminen tulee vasta hyvänä kakkosena.

Pari disclaimeria

Opettajalle pienryhmäopetus voi olla rankkaa, koska siinä väistämättä syntyy erilainen tunneside oppilaisiin. Sen vuoksi on tärkeää miettiä ja määritellä oma rooli ennakolta huolella. Ja myös tiukasti pysytellä siinä.

Lopuksi on sanottava, että pohdintani ei perustu minkäänlaiseen osaamiseen tai faktoihin. Mutta olen siitä huolimatta – tai juuri sen vuoksi – vahva uskossani.

Ps. Voi myös miettiä kumpi oppii enemmän: oppilas vai opettaja?

quote-if-you-want-to-learn-a-thing-read-that-if-you-want-to-know-a-thing-write-that-if-you-harbhajan-singh-yogi-53-53-22

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: