Aipo, Numa, Kotokka, Valma…

Screen Shot 2016-01-07 at 14.18.25

Maahanmuuttajien koulutus Suomessa – siinä vasta viidakko! 10 pistettä sille, joka ilman Googlea (tai edes Googlen kanssa) pystyy avaamaan otsikon lyhenteet.

Ja jos se vielä onnistuisi, on seuraava haaste todellinen koettelemus: mitä nämä koulutusten lyhenteet tarkoittavat? Mikä koulutus sopii kenenkin tarpeisiin ja tavoitteisiin? Mistä voi varmistua koulutuksenjärjestäjän laadukkuudesta?

Monipuolisuus ja suoranainen runsaudenpula on hyvä juttu, mutta en ymmärrä kuinka maahanmuuttaja yksin tai edes pienellä tuella voisi tässä suossa selvitä?

Tiedon löytäminenkään ei ole helppoa, koulutukseen liittyvät vastaukset riippuvat siitä keneltä kysyy. Yksi opinto-ohjaaja sanoo, että peruskoulun suorittamista ei jatko-opintoihin tarvita, toisen mielestä se on välttämätöntä.

Ja opintoja suunniteltaessa jyskyttää mielessä pieni epävarmuus siitä, miten valittu koulutie vaikuttaa mahdollisesti tuleviin oleskelulupiin.

Lisäksi varsinkaan vaikeista oloista tullut nuori ei itsekään tiedä mitä haluaa tai mihin kykenee. Hän ei ehkä edes voi kuvitella maailmaa, jossa kaikki on hänelle mahdollista. Vaikka opiskelu lääkäriksi tai poliisiksi.

Toivoisin kovasti, että kaikki Suomeen oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat saisivat riittävästi opinto-ohjausta. Olen kuitenkin kovin skeptinen, järjestelmä on niin monimutkainen että sen hallitseminen on käytännössä kokopäivätyö. Liian moni suunnittelee elämäänsä puutteellisen tai väärän tiedon varassa.

Kummitädin tehtävä on auttaa omia nuoria löytämään itselleen paras mahdollinen opintopolku. Ja sitä kautta hankkia ammatti ja kasvaa tasa-arvoisiksi suomalais-afganistanilaisiksi aikuisiksi. Tähän päästäkseni laadin periaatteet, jotka auttavat minua selviytymään koulutus- ja käsiteviidakossa ja pitämään tavoitteen kirkkaana mielessä.

Tässä kummitädin koulutuspoliittinen ohjelma, olkaa hyvät:

  1. Kaikkein tärkeintä on oppia suomen kieli. Mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman nopeasti.
  2. Nuorta on kannustettava ja tuettava oppimisessa ja omien vahvuuksien löytämisessä. Todella paljon ja usein. Ilman innostusta ja iloa ei oppimista tapahdu.
  3. Peruskoulu on hyvä suorittaa. Ilman peruskoulun antamaa yleissivistystä ei Suomessa ole koskaan samalla viivalla muiden kanssa. Mikä on renessanssi? Entä talvisota? Eduskunta? Evoluutioteoria?
  4. Mitään ei pidä uskoa ensikuulemalta. Ristiriitaista tietoa ja opastusta eri koulutusten järjestäjiltä on niin paljon, että aina pitää tarkastaa faktat. Useampaan kertaan. Ja muistaa, että EI ei aina ole ei. Joskus se on myös ehkä.
  5. Rima on pidettävä riittävän korkealla. Kaikista mamuista ei tarvitse tulla siivoojia tai lähihoitajia, vaikka koulutusjärjestelmä tämän tyyppisiin tutkintoihin heitä tuuppaisi. Arvokkaita ammatteja molemmat, mutta vain jos ne perustuvat omaan tietoiseen valintaan.

Ja niistä lyhenteistä. Aipo on aikuisten perusopetus, numa taas nuori maahanmuuttaja -koulutus, kotokka on kotoutumiskoulutus kansanopistossa ja valma valmistava koulutus.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: